ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwo Powiatowe Środa Śląska
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Co i jak załatwić - lista wydziałów

Lista informacji

  • Biuro Rady Powiatu ›
  • Wydział Inwestycji , Zamówień Publicznych i Organizacji Urzędu ›
  • Wydział Finansów i Budżetu ›
  • Wydział Urbanistyki , Architektury i Budownictwa ›
  • Wydział Mienia i Infrastruktury Drogowej ›

    Kierownik: Tomasz Bartoszewski

    Zakres spraw i zadań do realizacji:

    Zadania z zakresu dróg: 
     
    1)          opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
    2)          opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich,
    3)          pełnienie funkcji inwestora w przypadku remontów bieżących dróg,
    4)          utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,
    5)          realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,
    6)          przygotowanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju,
    7)          koordynacja robót w pasie drogowym,
    8)          Wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych,
    9)          prowadzenie ewidencji dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów oraz udostępnianie ich na żądanie uprawnionym organom,
    10)       sporządzanie informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad,
    11)       przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz przepraw promowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego,
    12)       wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających;
    13)       przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
    14)       przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg,
    15)       wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów drogami różnej kategorii, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia,
    16)       dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego,
    17)       utrzymywanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów,
    18)       wnioskowanie o nabywanie nieruchomości pod pasy drogowe dróg publicznych i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego prawa do tych nieruchomości,
    19)       wnioskowanie o nabywanie nieruchomości innych niż wymienione w pkt 18 na potrzeby zarządzania drogami i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego do nich prawa,
    20)       zarządzanie ruchem drogowym na drogach powiatowych i gminnych,
    21)       wydawanie zezwolenia na przejazd pojazdu, jeżeli masa nacisku osi lub wymiary przekraczają dopuszczalne normy,
    22)       przeprowadzanie egzaminów z topografii Powiatu na upoważnienia TAXI,
    23)       opiniowanie projektów organizacji ruchu zastępczego i docelowego,
    24)       koordynacja rozkładów jazdy przewoźników wykonujących zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie zbiorowym,
    25)       opiniowanie projektów likwidacji linii kolejowych lub ich części oraz przejmowanie likwidowanych linii,
     
    Zadania z zakresu mienia powiatu:
    1)           gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu Średzkiego, w tym między innymi:
    a)            prowadzenie ewidencji zasobu nieruchomości Powiatu,
    b)            sporządzanie planu wykorzystania zasobu nieruchomości Powiatu,
    c)            nabywanie nieruchomości na rzecz Powiatu, w tym komunalizacja mienia Skarbu
    Państwa,
    d)            zbywanie nieruchomości z zasobu Powiatu,
    e)            udostępnianie nieruchomości Powiatu osobom trzecim i jednostkom organizacyjnym
    Powiatu i rozliczanie kosztów z tym związanych   
    f)             podejmowanie czynności w postępowaniach sądowych w odniesieniu do nieruchomości Powiatu, w tym w szczególności w postępowaniach o wpis do księgi wieczystej nieruchomości,
    g)            przygotowywanie projektów uchwał Zarządu Powiatu i Rady Powiatu w zakresie spraw związanych z gospodarowaniem mieniem Powiatu Średzkiego,
    2)           gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa i będącymi w administracji Starosty Średzkiego - jako zadanie z zakresu administracji rządowej, w tym między innymi:
    a)            prowadzenie ewidencji zasobu nieruchomości Skarbu Państwa,
    b)            sporządzanie planu wykorzystania zasobu nieruchomości Skarbu Państwa,
    c)            zapewnianie wycen nieruchomości z zasobu Skarbu Państwa,
    d)            dzierżawa nieruchomości gruntowych Skarbu Państwa,
    e)            najem lokali mieszkalnych i pomieszczeń gospodarczych Skarbu Państwa,
    f)             zbywanie, za zgodą wojewody, nieruchomości z zasobu Skarbu Państwa, w tym ich oddawanie w użytkowanie wieczyste, w szczególności w drodze postępowania przetargowego,
    g)            oddawanie nieruchomości z zasobu Skarbu Państwa w trwały zarząd państwowym jednostkom organizacyjnym,
    h)            wskazywanie nieruchomości, które mogą być przeznaczone na wyposażanie państwowej osoby prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej,
    i)             naliczanie i aktualizowanie należności z tytułu udostępniania nieruchomości oraz rozpatrywanie wniosków o odroczenie płatności, rozkładanie ich na raty bądź umarzanie tychże należności, w tym w szczególności należności z tytułu użytkowania wieczystego gruntów Skarbu Państwa,
    j)             zabezpieczanie nieruchomości z zasobu Skarbu Państwa przed uszkodzeniem lub zniszczeniem,
    k)            podejmowanie czynności w postępowaniach sądowych w odniesieniu do nieruchomości Skarbu Państwa, w tym w szczególności w postępowaniach o stwierdzenie nabycia spadku, zasiedzenie nieruchomości oraz wpis do księgi wieczystej nieruchomości,
    l)             przygotowywanie projektów zarządzeń Starosty Średzkiego w zakresie spraw związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Skarbu Państwa,
    3)           prowadzenie spraw dotyczących zwrotu działek siedliskowych na rzecz byłych rolników, którzy zdali gospodarstwa na rzecz Skarbu Państwa w zamian za świadczenia emerytalne, lub na rzecz spadkobierców tych osób,
    4)           prowadzenie spraw dotyczących zwrotu działek dożywotnich na rzecz byłych rolników, którzy zdali gospodarstwa na rzecz Skarbu Państwa w zamian za świadczenia emerytalne, lub na rzecz zstępnych tych osób,
    5)           realizacja procedur związanych z przekształcaniem prawa użytkowania wieczystego gruntów Skarbu Państwa w prawo własności w trybie w trybie decyzji administracyjnych na rzecz osób fizycznych,
    6)           prowadzenie spraw związanych z realizacją roszczeń „zabużańskich” w ramach zaliczania wartości nieruchomości pozostawionych poza granicami państwa polskiego na poczet opłat za użytkowanie wieczyste lub ceny sprzedaży nieruchomości w odniesieniu do mienia Skarbu Państwa, będącego w administracji Starosty Średzkiego i dopuszczonego ustawowo do wykorzystania w ten sposób,
    7)           rozpatrywanie wniosków obywateli w sprawach zwrotu nieruchomości przejętych na własność Skarbu Państwa,
    8)           prowadzenie spraw związanych z darowizną nieruchomości Skarbu Państwa lub Powiatu Średzkiego na cele publiczne, zamianą nieruchomości pomiędzy Skarbem Państwa a jednostkami samorządu terytorialnego,
    9)           prowadzenie spraw z zakresu wywłaszczania nieruchomości, wypłaty odszkodowań i zwrotu wywłaszczonych nieruchomości,
    10)        przygotowywanie zezwoleń Starosty Średzkiego na czasowe ograniczanie sposobu korzystania z nieruchomości w przypadku braku zgody jej właściciela lub użytkownika wieczystego na jej zajęcie w związku z prowadzonymi inwestycjami z zakresu infrastruktury technicznej, poszukiwaniem, rozpoznawaniem i eksploatacją kopalin lub koniecznością zapobieżenia znacznej szkodzie, 11)  rozpatrywanie wniosków o wydanie zgody na trwałe zajęcie nieruchomości Skarbu Państwa, będących w administracji Starosty Średzkiego, lub nieruchomości Powiatu Średzkiego, będących w administracji Zarządu Powiatu,  w przypadku realizacji inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej,
    12)               rozpatrywanie wniosków o wydanie zgody na czasowe zajęcie nieruchomości Skarbu Państwa, będących w administracji Starosty Średzkiego,  lub nieruchomości Powiatu Średzkiego, będących w administracji Zarządu Powiatu, w przypadku realizacji inwestycji z zakresu
    infrastruktury technicznej,
    13)               prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem skomunalizowanych nieruchomości Skarbu Państwa na rzecz gmin,
    14)               prowadzenie spraw związanych z oddawaniem w trwały zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych i Autostrad nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, zajętych pod drogi krajowe,
    15)               prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa w użytkowanie Polskiemu Związkowi Działkowców,
    16)               prowadzenie spraw związanych z uwłaszczaniem spółdzielni mieszkaniowych na gruntach będących własnością Skarbu Państwa,
    17)               prowadzenie spraw związanych z stwierdzaniem wygaśnięcia dotychczasowych decyzji o ustanowieniu użytkowania na rzecz spółdzielni, osób fizycznych, a także innych niepaństwowych jednostek organizacyjnych,
    18)               przygotowywanie decyzji Starosty Średzkiego o przekazaniu gruntów w zarząd organom wojskowym w odniesieniu do nieruchomości Skarbu Państwa na podstawie ustawy o
    zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
    19)               przygotowywanie orzeczeń Starosty Średzkiego o wykonaniu aktu nadania poświadczających nabycie prawa własności gospodarstw rolnych przez osadników na ziemiach odzyskanych,
    20)               utrzymywanie powiatowych urządzeń i obiektów użyteczności publicznej ,
    21)               gospodarowanie  budynkami Starostwa,
    22)               planowanie remontów i inwestycji na nieruchomościach Powiatu Średzkiego i Skarbu Państwa,
    23)               ochrona zabytków nieruchomych poprzez:
    a)            zapewnienie warunków prawnych, organizacyjnych i finansowych umożliwiających trwałe zachowanie zabytków oraz ich zagospodarowanie i utrzymanie,
    b)            zapobieganie zagrożeniom mogącym spowodować uszczerbek dla wartości zabytków,
    c)            udaremnianie niszczenia i niewłaściwego korzystania z zabytków,
    d)            przeciwdziałanie kradzieży, zaginięciu lub nielegalnemu wywozowi zabytków za granicę,
    e)            kontrolę stanu zachowania i przeznaczenia zabytków,
    f)             uwzględnianie zadań ochronnych w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz przy kształtowaniu środowisk,
    24)               umieszczaniu na zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków znaku informującego, iż zabytek podlega ochronie,
    25)               koordynacja i realizacja zadań w zakresie zbywania ruchomości przyjętych na mienie Powiatu
    26)               Wyznaczanie jednostki do usuwania i przechowywania pojazdów usuniętych w trybie art. 130a ustawy — Prawo o ruchu drogowym.
    27)               Rozliczanie płatności za usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych w trybie art. 130a ustawy — Prawo o ruchu drogowym.
    28)               Przeprowadzanie postępowań w/s przepadku nieodebranych pojazdów usuniętych w trybie art. 130a ustawy — Prawo o ruchu drogowym.
    29)             Sporządzanie projektów uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokości kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu
    30)               Usuwanie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających na obszarze danego powiatu – ustawa o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych z 18.08.2011r. ( dz. U. z 2016r., poz.656)
    31)               Sporządzanie projektów uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających - ustawa o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych z 18.08.2011r. ( dz. U. z 2016r., poz.656)

    Telefon kontaktowy:

    71/396-89-40

    Godziny urzędowania:

    Poniedziałek , Wtorek , Czwartek: 7:30 - 15:30 Środa: 7:30 - 17:00 Piątek: 7:30 - 14:00

    Wyślij e-mail: Błąd!

  • Wydział Środowiska i Rolnictwa ›
  • Wydział Edukacji , Kultury i Spraw Społecznych ›